Голема Божица Мајка - скулптура од неолитот, V милениум п.н.е. Пронајдена на археолошкиот локалитет Церје, Говрлево, близу Скопје, Република Македонија. |
Македонците во своето формирање како народ, поминале низ сите фази на цивилизацискиот развој. Кај нив од најраните мугри на цивилизацијата е доживеана фазата на матријахатот и тоа во својата најсилна и возвишена форма на почит и славење.
Толку е тоа силно што влијае и на околните народи, та има превземање на култот на мајката и нејзино славење со специфики подоцна забележани за тие народи. Но матриjахтот не е само некој далечен и исклучив период кој бесповратно исчезнал, зашто и по него,култот на мајката е присутен преку подигнати светилишта и многу подоцна.
Така на пример на манумисискиот натпис од светилиштето на МАЈКАТА на БОГОВИТЕ во Леукопетра (Извор) од 134 год. н.е (AncMac, III, 1977[1983] p.241) за потеклото на подигнувачите на светилиштето јасно стои националното обележје - “GENOS MAKEDONIKON” или дека се од МАКЕДОНСКИ РОД.
Ова значи дека и во II век од н.е и под Римјаните, нашите предци Македонци јасно ја изразувале својата национална посебност со ова македонски род, но и дека го негувале култот на мајката преку светилиштето во чест на мајката на боговите.
Кај Хелените, жената е “вечен малолетник”, целосно е исклучена од политиката и социјално-општествениот живот.
Во Македонија на пример таа има право да располга со имотот, без машки тутор (tutella mulierum): таа е правно способна да продава и купува, да подарува како да е гарант, за што сведочат потписите.
На пример дури и под Римска власт има бројни натписи кај Македонците тн.р манумисии, за дарување робови на женски божества:
- Aртемида (во повеќе варијанти)
- Мајката на боговите
- Автохтоната мајка на боговите
- Ма
- Немеса Енодија
- Сириската девствена божица
- Семоќната божица и др. женски божества
Жената пак од кралското семејство во Македонија има значајна улога во државните работи (воени, дипломатски), иако не учествува во гозбите заедно со странци (Her.,V,18). Но ова значи и дека таа е заштитувана од очите на странците и чувана како македонска вредност.
Кралицата-мајка ја вршела должноста prostasia, што ќе рече обезбедување добросостојба на кралството (како Олимпијада мајката на Александар во негово одсуство, но и во Молошкото кралство, кога во Македонија ја заменува Клеоптра).
Македонската кралица ги ислушувала и барањата на граѓаните како што потврдува натписот од Касандреја за Phila, жената на Антигон Гоната, (cf.M.Hatzopoulos, Meletemata 10, р.144, n. 37).
Енергичната Македонка-кралица вршела и силно влијание или се вклучувала во борбите за власт. Познато е дека Антипатер постојано му се жали на Александар додека е овој во Азија, од неговата мајка Олимпијада која му се мешала во надлежностите како намесник во Македонија.
Кралицата-мајка ја вршела должноста prostasia, што ќе рече обезбедување добросостојба на кралството (како Олимпијада мајката на Александар во негово одсуство, но и во Молошкото кралство, кога во Македонија ја заменува Клеоптра).
Македонската кралица ги ислушувала и барањата на граѓаните како што потврдува натписот од Касандреја за Phila, жената на Антигон Гоната, (cf.M.Hatzopoulos, Meletemata 10, р.144, n. 37).
Енергичната Македонка-кралица вршела и силно влијание или се вклучувала во борбите за власт. Познато е дека Антипатер постојано му се жали на Александар додека е овој во Азија, од неговата мајка Олимпијада која му се мешала во надлежностите како намесник во Македонија.
Голема Божица Мајка - скулптура од неолитот, V милениум п.н.е. Пронајдена на археолошкиот локалитет Тумба, Маџари, близу Скопје, Република Македонија. |
Интересно е што истовремено ја изразувале и својата јазична посебност со друг израз. На пример кај епитафот од двомесечното девојче Nike од Солун од III век н.е, пишува дека е од - “FONE MAKEDONIKE” (A.Delacoulonche, Le Berceau de la puissance macedonienne, des bords de l`Haliacmon a ceux de l`Axius, 1859, no 30;cf. BCH CXI, 1987, p.411) или “ЈАЗИК МАКЕДОНСКИ”, што ќе рече дека и во III век н.е, македонскиот јазик и во услови на Римска четири и пол вековна доминација, не исчезнал. Но ова укажува дека дури и на двомесечни девојчиња му се укажува чест од посебен споменик и епитаф, нешта што кај Хелените не се забележани.
Божицата Ма е многу често ја спомнуваат засега само во пишана и ликовна форма додека во наративните извори е позната како Кападокиска божица но со длабоки корени од Хетско време.
- Ма е божица со соларни обележја (зраковидна круна на главата) но и воени (штит, оклоп, меч, копје или лабрис – како Хетско божество на војната).
- Во Римско време соларните обележја изгледа се забранувани зашто премногу се македонско генетско обележје и буди кај Македонците такви чувства.Тие можеле да ја слават но без овие обележја па остануваат само воените атрибути.
- Освен Понт и Кападокија, само во Македонија е посведочен култот на божицата Ма и НИКАДЕ на друго место, особено не во Елада (Грција).
За Ма само во Воден се најдени повеќе од 30 манумисиски натписи а една од само трите досега пронајдени вотивни плочки е од с. Претор кај Ресен (Н. Проева, La deesse cappadosienne Ma et son culte en Macedoine ЖА XXXIII/2, 1983, p. 119-244.; Ead, LIMC VI/1, p. 330/31, VI/2, 169/70, 1993, s. v. Ma)
- Грчките стручњаци во склад со нивните обиди за докажување на грчко потекло за античките Македонци ја премолчуваат оригиналноста на оваа божица (во грчкиот пантеон нема божество со вакви својства) и го прескокнуваат фактот дека ја нема во Хелада, та ја толкуваат како варијанта на Големата мајка на боговите, Demetra, Thea, Pasikrata, Artemida, Enodia дури и Девица.
Инаку кај сите народи има една Божица-прамајка со повеќе различни својства што во разни времиња и на различни места се изделувале како одделни божици, меѓу кои не може да се стави знак на еднаквост, без оглед на тоа што се произлезени од една Пра-Мајка.
- Ова покрај натписите го докажуваат и наративните извори. Така на пример на едно мсето кај Апулеј истовремено се бара заштита од Сириската божица, од Ма, од Мајката на боговите, од Сабазај како и од семитскиот пар Адоинс и Афродита (Apoul., Metam.,8. 35).
- Дека Ма не може да се поистовети со Мајката на боговите покажува и тоа што Римјаните со италската божица на војната ја идентификувале Ма, а не Мајката на боговите.
- Во изворите Bellona и Мајката на боговите се спомнуваат заедно (Furentis Matris Bellonae et Matris deum chorus, cf. louv., B 512; Louk, Onos, 1,565) се разбира заради нивната сродност (та така Сирискат божица престојува во храмот на Мајката на боговите, (oul., Metam., 9, 9) а не затоа што биле идентични како што тврди М. Хаѕопулос.
- Фригиското име на Големата Мајка на боговите било Ammas, Ammia, а името на божицата Ма е хипокорисник од МАМА, збор за мајка и спаѓа во група т.н.р Lalnamen имиња што се речиси исти кај сите индоевропски народи.
Македонската Деметра е често прикажувана со тирс во десната рака и грозд во левата а десно од Диониз, што ќе рече прикажана е како негова придружничка.
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.